×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Monday, 27 October , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند

به گزارش ایرنا، نشست «نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» با حضور رئیس‌جمهور، خیران مدرسه‌ساز، فرهنگیان و دانش‌آموزان فعال و جمعی از مسئولان استانی در شهر ایلام برگزار شد تا جدیدترین دستاوردها، چالش‌ها و امیدهای مسیر گسترش عدالت آموزشی در این استان مرزی مرور شود؛ استانی که با بیش از سه هزار شهید و ۳۷۰ دانش‌آموز شهید، همواره بار بخشش خون و تلاش برای توسعه را بر دوش خود حس کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش: ایلام، نمایشگاه تجلی اراده ملی در عدالت آموزشی است
در ابتدای این نشست، «ایرج زینی‌وند» با خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور و هیات همراه، ایلام را «عروس زاگرس» و معبر کاروان‌های اربعین دانست و گفت: امروز، ایلام با جمعیتی حدود ۶۲۰ هزار نفر و ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در ۱۴۰۱ واحد آموزشی و بیش از ۱۱هزار معلم، همچنان از کمبود فضای آموزشی استاندارد رنج می‌برد.

وی آمار ۶۸ مدرسه سنگی، ۱۷ مدرسه کانکسی و ۳۱ مدرسه فرسوده را نمونه‌ای از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: پروژه ساخت ۱۲۴ مدرسه جدید با ۴۷۵ کلاس درس با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل تیم‌های بین‌بخشی و صدور حکم ۱۲۴ مدیر پروژه مردمی و فعالیت ۹۸۴ راهبر و معتمد محلی در شبکه «شاد»، ادامه داد: در آینده نزدیک، تلاش خواهیم کرد همه مدارس را به فناوری‌های جدید و پژوهش‌سرا برای پرورش استعدادها مجهز کنیم.

تعهد، دیوار سنگی را به امید بدل می‌کند
استاد دانشگاه ایلام و خیّر مدرسه‌ساز، سخنرانی خود را با اشاره به استقبال مردم استان از رئیس‌جمهور و شرح خاطره‌ای شخصی آغاز کرد و گفت: کودکی من پشت همین دیوارهای سنگی و کهنه گذشت؛ اما من و جمعی از مردم روستا و خیران، با هم‌افزایی و امید، آن مدرسه را ویران و یک مدرسه استاندارد ساختیم.

مهدی ملکی مشارکت مردمی را ستون اصلی موفقیت «نهضت توسعه عدالت آموزشی» دانست و گفت: انتظار از دولت نداریم، سرمایه ما مردم هستیم و کافی است هر دانش آموخته دانشگاهی متعهد شود تا ظرف هشت سال یک مدرسه در مناطق محروم بسازد و این جمله ساده ـ در صورت درج در دانشنامه ـ تحولی شگرفت در نظام آموزشی ایجاد خواهد کرد.

وی از شکل‌گیری گروه‌های محلی برای تامین بخشی از مصالح برای ساخت مدرسه در استان خبر داد و افزود: کار ساخت به سرعت پیش می‌رود چون مردم دلشان با آموزش است و اگرچه ما پول دولت را نمی‌خواهیم، اما دولت باید پشتیبان نهایی پروژه‌ها باشد.

غیرت مردمی، مدرسه متروکه را زنده کرد
سپس مصطفی صفا، مدیر پروژه ساخت مدرسه در روستای زیفل بخش بدره، شرح داد که در روستا اختلاف نظر بود؛ برخی کار مدرسه‌سازی را وظیفه دولت می‌دانستند، اما یک زن روستایی غیرت مردان را به چالش کشید و همین حرفش انگیزه اصلی ساخت مدرسه شد.

وی فرایند جمع‌آوری کمک‌های مردمی، حضور مسئولان دولتی برای نقشه‌برداری و شروع عملیات عمرانی را توضیح داد: در دو ماه، با کمک شبانه‌روزی مردم، ساخت مدرسه را به ۶۰ درصد پیشرفت رسانده‌ایم. قدردان دولت هستیم، اما خواستار حمایت برای تکمیل این پروژه و مشابه آن در روستاهای دیگر هستیم.

صفا اعلام آمادگی کرد تا نظارت پروژه‌های آینده را نیز برعهده گیرد و افزود: همت مردم، چراغ راه توسعه مدارس کشور است.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.